onsdag 17. august 2016

Sommerjobb

Det er lenge siden jeg har oppdatert bloggen. Det gjenspeiler nok dels at arbeidsfrekvensen på hytta er blitt lavere, siden den tross alt er tatt i bruk forlengst. Helt ferdig er den imidlertid ikke. Fortsatt gjenstår det noe småtteri, og etter hvert dukker det også opp vedlikeholdsbehov.

Jeg har utrettet en del der i sommer (mer venter utover høsten), så det kan passe med en statusrapport igjen. Dette er noe av det jeg har puslet med:

                                         ______________________________


1. Byttet ut råtten del av takbjelke over inngangsdør. Nytt virke er impregnert. Det er lasket på baksida mot det som var brukbart av den gamle bjelken. I tillegg har jeg montert vindski på den, noe den aldri har hatt før.




2. Byttet vindskier på gavlen mot sør. Jeg prøvde først å skrape dem for å kun male, men da skrapen rev med seg like mye treverk som maling, valgte jeg å skifte dem ut i sin helhet.







3. Fullført listing i hyttas hoveddel. Det som gjensto var taklister i stua samt feielister ved entredør og verandadør.







4. Fullført vindfang og bod. Her har det meste gjenstått siden jeg tok hytta i bruk; jeg hadde kun satt opp delevegg og panelt halve himlinga. Nå er rominndelingen fullført med labankdør og panel overalt. Nærmere bestemt rupanel i himling og perlefas på vegg. Jeg er også på det nærmeste ferdig med listingen.







5. Malt ytterdøra. Den såkalt kvistfrie Rørosdøra fra 1994 (som jeg kjøpte brukt) har svettet kvae gjennom malingen de senere årene. Jeg lette ei stund etter en farge jeg syntes liknet, og endte med å gamble på en som heter Modumblå. Det skulle vise seg at dette med stor sannsynlighet er den originale. Nå er døra skrapt, påført kvistlakk og malt ett strøk. Den skal få et strøk til før vinteren.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar