mandag 10. juni 2013

Småplukk før ferie

Det ble en liten tur til fjells denne helga også, med mål om å fullføre noen detaljer i bjelkelaget før det kan ta imot vindtettplater, isolasjon og etter hvert gulvbord. Målet ble nådd, men selve gulvet må vente til månedsskiftet på grunn av en utenlandsreise.

Da bygget ble oppført, avsluttet snekkerne bjelkene ved pipesokkelen. Siden jeg ikke skal ha noen altfor tung peis, har jeg valgt å forlenge dem over den i stedet for å støpe opp til gulvnivå. En av bjelkene var imidlertid så vridd at den måtte byttes ut, og det var en av oppgavene i helga.

På det første bildet er den gamle fjernet, på det andre er den nye på plass:




Neste post på programmet var å kasse inn pipa og matkjelleren.



I yttergangen ligger gulvet lavere enn resten av hytta. Konstruktørene har nok tenkt at gangen skal være uisolert, så jeg måtte bl.a. finne en løsning for å tette bjelkelaget inn mot krypkjelleren. Det ble med åtte tilpassede bordstumper av dette slaget:




Stubbeloftsbordene i gangen monterte jeg sist. Dermed kunne jeg nå avslutte med plast mot bakken der som i resten av hytta, og alt er klart for milepælen det blir å få ordentlig gulv.


2 kommentarer:

  1. Og der oppdaget jeg først denne bloggen! Fin blogg med gode beskrivende bilder. Her skal jeg følge med.

    SvarSlett
  2. Takk for det, hyggelig med nye lesere.

    SvarSlett