mandag 7. oktober 2013

Mer eller mindre innflyttet

Jeg har nå solgt byggevogna og ryddet tomta for alt campingutstyr. Eiendommen framstår som ei hytte i bruk, for første gang siden 1970-tallet. Eller rettere sagt; første gang noensinne.



Pipehatt er konstruert på mål av en blikkenslager tidligere i høst, og min bror besørget monteringen i forrige uke. Jeg valgte helbeslått pipe av bekvemmelighetshensyn. Det sparte meg blant annet for pussing.



Inne er hytta fortsatt langt fra hjemmekoselig, men det går an å overnatte i den. Isoleringen er på det nærmeste fullført, og jeg fyrer med en frittstående parafinovn inntil jeg får montert vedovnen. Et provisorisk kjøkken finnes også.



Jeg fikk jobbet to relativt korte dager der denne helga. Det er blitt en endring i planen for hvor deleveggen ved pipa skal stå, så jeg måtte fortsette isolasjonen i skråtaket mellom ytterligere to takstoler. Det innebar da også å forlenge 2x2-tommen tilsvarende, med kapp og endeskjøt midt på siste bjelke.



Veggen på den ene sida av pipa ble påbegynt. Disse skal etter hvert bære takåsene over stuedelen. Før åsene kan monteres bør himlingen imidlertid være panelt, så det blir et kappløp mot vinteren (og lommeboka).



Ellers kan også små oppgaver ta tid. Jeg brukte et par timer i helga til å justere kjellerlemmen og utstyre den med håndtak og hengsler.





Tar med et "stemningsbilde" fra lørdag kveld. Lyset inne ble besørget av arbeidslampe og aggregat. ;-)



Alle bilder er tatt med en mobiltelefon med tidvis uklar linse og i tidvis dårlig lys, derav varierende kvalitet. 

3 kommentarer:

  1. Artig å se framdrifta i arbeidet ditt! Store forskjeller fra den spede begynnelsen, da! Håper du får gjort det du håper å rekke før vinteren kommer for fullt! :))

    SvarSlett
  2. Jeg er såpass tett ved målet for sesongen, at jeg skal tåle et lite nederlag uten å miste motet. ;-) Hvis jeg ikke rekker å panele himlingen og montere åsene, kan jeg kompromisse med en falsk mønsås og ei vertikal sverte. Det sikrer konstruksjonen. Så får det heller stå slik en vinter til - jeg er likevel ganske fornøyd.

    SvarSlett
  3. Veldig gjennkjennbar den prosessen du er i. Mye arbeid, men allikevel en fin tid med mange utfordringer å få bryne seg på. Den kjellerlemmen er forresten veldig lik noe jeg lagde for en tid tilbake. Fin!

    SvarSlett