lørdag 26. oktober 2013

Litt møblering med mer

I dag fikk jeg hjelp til å frakte sofa, bord og seng til fjells. I tillegg fylte jeg matkjelleren med langtidsholdbar proviant og drikke, slik at jeg slipper å bære med så mye på ski i vinter. For med dette er hytta i praksis klar for helårsbruk.

Hjelpemannen tester salongen.



Sofaen og senga har jeg fått gratis, salongbordet har jeg kjøpt for 200 kroner i en brukthandel. Så her holdes gjenbruksprinsippet fortsatt i hevd. Også kjøpmannsdisken i bakgrunnen på bilde to, har jeg kjøpt brukt og billig. Den fraktet jeg opp tidligere i måneden.


Til uka blir vedovnen på "kjøkkenet" montert, om bilføret vedvarer. Det samme med minst en av takåsene. Jeg er igang med å høvle stokkene.





mandag 21. oktober 2013

Klart for takåser

Etter en langhelg fra fredag til mandag er alt nå gjort klart for åsene. Det vil si at bæreveggen er ferdig og at himlingen er både isolert, plastet og panelt.



Jeg kjøpte en liten kompressor på Netthandelen den første vinteren jeg eide hytta, som omtalt tidlig i bloggen. Den ble nå testet for første gang, og gjorde jobben sin.

Dykkertpistolen jeg kjøpte på Clas Ohlson sist uke, kommer jeg nok imidlertid ikke til å bruke så mye mer. Den måtte bare duge i helga, og den fikk panelet til å henge, men den er unøyaktig. Trykket/spikerdybden varierer av seg selv, og den lager ganske stygge merker.

Resultatet ble dog ikke verre enn at det er fullt godkjent i ei himling - som man jo sjelden sitter og studerer.





Panelet er av enkleste slag: 120 mm endepløyd rupanel. Det er mye dårlig kvalitet på dette, men jeg kjøpte ti kvadratmeter for mye, slik at jeg kunne sortere. Det gikk greit - det ble flere kvadratmeter brukpart panel til overs.

Et par bord er litt gulere enn de andre, men det fikser jeg med sandpapir etter hvert. Skjøtene dekkes i hovedsak av åsene, som er neste post på programmet. Ut fra værmeldingen kan jeg så vidt rekke å få dem på plass før vinteren.


Slik så det for øvrig ut under fullmånen på Syndin natt til lørdag:



fredag 11. oktober 2013

Døgnøkt

Jeg fikk fri noen timer fra jobben torsdag og fredag, slik at jeg kunne jobbe på hytta et døgn før jeg går på en uke med kvelds- og helgeturnus. Det er ikke all verden man rekker på en kveld og en formiddag, men alle monner drar.

Deleveggen jeg begynte på sist helg, nærmer seg nå klar. Det vil si stenderverket. Halvdelen på den ene sida av pipa er ferdig, den andre halvdelen er på god vei.




Som tidligere nevnt, skal veggen bære tre takåser. Derfor doble stendere og 2x6" her og der.

Det tar mer tid å sette opp en vegg under skråtak enn ved flat himling. Ymse vinkler må måles til og overføres til gjærsaga.




Jeg tok meg tid til å rydde litt, slik at det er etablert en relativt ren sone i den ene delen av hytta.



Været var strålende begge dagene. Det var kommet litt melis på toppene torsdag, slik bildet nedenfor viser, men det meste var borte igjen allerede neste dag. I "lavlandet" ved hytta var det varmegrader fram til midnatt.


mandag 7. oktober 2013

Mer eller mindre innflyttet

Jeg har nå solgt byggevogna og ryddet tomta for alt campingutstyr. Eiendommen framstår som ei hytte i bruk, for første gang siden 1970-tallet. Eller rettere sagt; første gang noensinne.



Pipehatt er konstruert på mål av en blikkenslager tidligere i høst, og min bror besørget monteringen i forrige uke. Jeg valgte helbeslått pipe av bekvemmelighetshensyn. Det sparte meg blant annet for pussing.



Inne er hytta fortsatt langt fra hjemmekoselig, men det går an å overnatte i den. Isoleringen er på det nærmeste fullført, og jeg fyrer med en frittstående parafinovn inntil jeg får montert vedovnen. Et provisorisk kjøkken finnes også.



Jeg fikk jobbet to relativt korte dager der denne helga. Det er blitt en endring i planen for hvor deleveggen ved pipa skal stå, så jeg måtte fortsette isolasjonen i skråtaket mellom ytterligere to takstoler. Det innebar da også å forlenge 2x2-tommen tilsvarende, med kapp og endeskjøt midt på siste bjelke.



Veggen på den ene sida av pipa ble påbegynt. Disse skal etter hvert bære takåsene over stuedelen. Før åsene kan monteres bør himlingen imidlertid være panelt, så det blir et kappløp mot vinteren (og lommeboka).



Ellers kan også små oppgaver ta tid. Jeg brukte et par timer i helga til å justere kjellerlemmen og utstyre den med håndtak og hengsler.





Tar med et "stemningsbilde" fra lørdag kveld. Lyset inne ble besørget av arbeidslampe og aggregat. ;-)



Alle bilder er tatt med en mobiltelefon med tidvis uklar linse og i tidvis dårlig lys, derav varierende kvalitet. 

mandag 16. september 2013

Mer isolering

De foregående to helgene har jeg vært opptatt med blant annet lønnet arbeid, men nå i helgesvingen fikk jeg tatt en tur til Syndin igjen. Hadde som mål å isolere og plaste ferdig skråtaket, men kom ikke helt i havn. Jeg fikk isolert første lag (10 centimeter), og montert lektene for neste lag (5 centimeter).




Det var dårlig vær med mye regn og vind, hvilket hemmet meg litt. Det fikk meg også til å korte ned oppholdet med et døgn. Jeg har imidlertid ambisjoner om å ta en dagstur mot slutten av uka, for å ta igjen det "tapte".

Legger ved et bilde fra Nordre Syndin, der jeg lånte husvære denne gangen. Campingvogna mi er fortsatt beboelig, men det kan være ganske hustrete på 1000 meters høyde fra midten av september. Hytte med vedfyring er å foretrekke.




tirsdag 27. august 2013

Pipe med mer

Jeg var på hytta et døgn i helga for å isolere himling, og kom tilbake allerede mandag kveld. Da fikk jeg selskap av en av mine brødre, som muret ferdig pipa for meg neste dag.





Det vil ta litt tid før jeg får blikkenslager til gards, så vi har dekket pipa over tak med en presenning inntil videre.



Isoleringen jeg utførte var i den flate himlingen, over kjøkken, entre og "soveromsavdeling". Jeg la papp på bjelkene og i raftene, for å sikre stillestående luft i glavaen. Pappen er stiftet fast, og klemt/teipet i skjøter.



I bjelkelaget er det nå 15 centimeter isolasjon, og under er det selvsagt dampsperre som på veggene.



Dermed er halve taket unnagjort. I resten av hytta er det åpent røst, og her skal jeg som tidligere nevnt isolere i to lag. Før jeg får gjort det, må imidlertid brannmur/delevegg opp. Jeg har fortsatt håp om å være ferdig med dette og mer til før snøen kommer og gjør veien ufarbar med bil.


Tar med noen bilder fra tomt og omgivelser til slutt:







søndag 11. august 2013

Et par nye framskritt

De siste feriedagene mine tok jeg "reell ferie", og etterpå har jeg jobbet ei uke. Men i helga fikk jeg tatt en tur til hytta for ei lita arbeidsøkt der igjen. Resultatet er blant annet at også veggene i gangen nå er isolert, og dampsperre er på plass overalt.



Videre monterte jeg spikerslag på gavlveggene til takpanelet. Disse måtte selvsagt også på plass før himlingene kan isoleres. I de tre uisolerte feltene i den ene gavlen skal det for øvrig inn åser etter hvert.




Jeg fikk en håndsrekning fra en av to gjester da bjelkene skulle opp. Den andre bidro med litt maling der strøk to mangler på ytterkledningen, og begge gjorde en god innsats med å kappe opp materialrester til ved. Det ble 16 sekker ut av det, og fortsatt ligger det igjen vrakmaterialer til ytterligere 25-30 sekker.



Gjestene mine overnattet i campingvogna, mens jeg selv tok med feltseng og sovepose inn i hytta. Så nå har også noen sovet i den for første gang siden den ble oppført på begynnelsen av 1970-tallet.